lördag 4 augusti 2012

Recept på underbart god varm potatissallad






Fru P :s Varma Potatissallad!  (ca.2-3 per)

5-6 st. kokta potatisar ( hacka i mindre bitar)

4st små plommontomater ( dela tomaterna i klyftor)

1st liten röd paprika ( fin hackad)

1st liten rödlök (fin hackad)

3 msk olivolja

2 msk vitvinsäger

2,5 msk Västerviks Starka senap

1 klyfta vitlök

Salt och peppar

Lite pressad lime.

Lite socker!

Örter: ex, basilika, persilja, gräslök eller ta  dom örtkryddor man tycker om.


Häll olivoljan, senap och vinäger i burk , även salt och peppar även lie socker.  Vispa ihop lite lätt!

Pressa i vitlöken!

Hacka potatis och lägg i dressingen, även paprika och löken.

Vänd försiktigt ner allt i  skål.

Sist tar man i örtkryddorna.

Man kan ha riven parmesan, men min man tycker  inte om det så jag hoppar över det!

Gott till grill lax eller kyckling!



 

Min kollega Pernilla och hennes man Johan har ett stort intresse för matlagning och allt dom gör smakar ljuvligt!
Jag har bett Pernilla försöka skriva ner recept när hon lagar mat och bakar nu, för i stort sett allt som dom gör hemma i köket är tagit enbart från fantasin. Dom använder sig nästan aldrig av färdiga recept.

Pernilla berättade att dom åt den här varma potatissalladen i Torsdags och den blev så jätte god så dom skulle laga den i gårkväll igen. 
Då kom jag på att be henne skriva ner vad hon tar i och skicka foton på det dom lagar, så nu kommer ni få mycket goda recept från Pernilla som jag ofta kallar för Fru P, varför det vet jag inte , men jag har kallat henne så länge. Och vi har ju som jag berättat tidigare varit vänner i över 25 år.

Nu är det dags för en kopp kaffe i solen , nu njuter jag av att huset är färdigmålat.
Jag drog de sista penseldragen med rödfärgen nu i  morse och de andra i familjen slog bort en gammal veranda från gästhuset.
Maken har sagt att han känner mig så väl att han vet att jag skulle tycka det var skönt att bara ha gräsmatta framför båda husen. Han säger att när det är fint väder så vill jag sitta i solen och slappa och njuta med mina familjemedlemmar och vänner, vi har ofta gäster hos oss.
Han säger också att hans kära fru hellre åker på utflykter då det är halvskapligt väder, då man kan säga att det är perfekt rensaogräsväder!
Ja, han har nog rätt!
Jag vill så gärna ha rabatter fulla med doftande blommor men egentligen vill jag ha nån annan som fixar det åt mig. 
Gräsmatta som han klipper är nog PERFEKT!

Ha en skön stund i solen
Susanne