onsdag 8 augusti 2012

Jurmala

På stranden i Jurmala


Tyvärr så var vädret ungefär så som det varit här hemma hela sommaren, regn, regn, regn och så en liten gnutta sol i ungefär en kvart!
Lagom som vi kom ner till stranden så började det regna, men vi kunde ändå får glimtar av stranden så att man förstod hur härligt och vackert det måste te sig en dag med solsken och värme.

Det var så härlig kontrast mellan den ljusa stranden och den koboltblå soffan.
Stranden var så ren och fin.




Sen gjorde vi nåt som jag älskar. Vi satte oss i bilen och bara åkte gata upp och gata ner för att kika på hus. Jag tycker det är så skönt att bara sitta och finåka sakta , jag gillar inte att åka bil fort, så trist är jag!
Men saaaaakta, åh! då kan jag sitta länge.....
Som när jag var liten och man åkte ut och bara finåkte på Söndagarna!
Låter som jag är asgammal!!!


Hur som helst....Massor med stora, stora hus. Pampiga , lyxiga palats kanske man kan säga. Det ena huset vackrare och större en det andra.

Väldigt många hus var till salu, nästan vart tredje hus kändes det som.
Det var en väldig blandning på ruckel och palats.



Jag hade jätte svårt att välja ut bara några bilder idag så nu blev det många, men jag vill försöka visa mångfalden på husen och hur det ser ut här. Jag fotade hur många hus som helst, mycket fler än jag ändå visar här.

Vi började förstå att PARDOD betydde att huset var till salu efter en stund.





Det här huset hade en hel park som trädgård.



Här är ett hus som jag verkligen gillar, och det var till salu!



Så här ser gågatan ut i Jurmala.

Här satt vi och tog en kaffe och bara njöt.

Här fick Pernilla syn på skylten som det nästan stod mitt namn på!

Mysigt ställe


 Här hamnade vi mitt i ett ortodoxt bröllop!

 Undrar vad dom pratar så förtroligt om?



Mitt på stranden nästan hade dom byggt ett liten blomsteraffär.

Pernilla som åtnjuter havets horisont.





Här ser man in mellan husen och in i nästa husets poolområde.





 Även om huset är förfallet så ser det inbjudande ut. Jag skulle vilja gå in här ......
 Här ligger ett galleri insprängt mellan två hus. Ser mysigt ut tycker jag, ville gå in men de andra tre hade redan hunnit långt före. Här promenerade vi alltså till fots.




Konstigt nog så är detta min favorit bild??! Jag gillar gamla fönster där ljuset speglar sig. Så även om huset är förfallet så tilltalar bilden mig som konstnär.





Kontrast mot förra huset.

Nu var det dags för en paus!
Ja, detta var Jurmala, dit ryssar och rika Letter åker på semester. Ett riktigt fint semesterparadis!



Idag har vi haft mycket kunder så nu är jag trött och ska gå till sängs.
I morgon ska jag på nåt som jag inte riktigt vet??
Elene Unestål ringde och frågade om jag kunde göra henne en tjänst och komma till hennes jobb i morgon bitti. Jag ska vara med som en slags test människa på nåt vis med hennes utbildnings deltagare.
Jag kom bara på att fråga vart jag skulle någonstans när hon ringde.
Vi har varit vänner i många år och hur jag lärde känna henne , det är en egen lite rolig berättelse.
Om det kanske jag återkommer.
Om morgondagen återkommer jag defenitivt.

Välkommen till oss i morgon.
30% rabatt på kläder och skor för både tjejer och killar.
Passa på i morgon och på Lördag.

God Natt
Susanne