torsdag 13 december 2012

Tobias Karlsson som åhörare!


Var tidigt på den yngsta dotterns skola för att skjutsa barn. När man har barn som går på Karl Johan skolan som är en musikinriktad skola så är det mycket uppträdanden runt jul och idag var en sådan dag som det behövdes föräldrar som skjutsade runt till de olika företagen som dom uppträdde på.
Det är en rolig uppgift tycker jag får då får man känna att det verkligen är en speciell dag med mycket sång och levande ljus.



Innan vi öppnade vår egen butik idag så tog Pernilla och jag oss en tur till Kumla och besökte en mycket trevlig butik som har namnet som står på skylten ovan.



En av ägarna Mia Ek träffade jag i går på nätverks lunchen.
Dom är två systrar som har butiken och Caféverksamheten tillsammans.
Det visade sig att jag känner båda Mias systrar Tessan och Annie sedan många år tillbaka. Den enda som jag inte kände sedan tidigare var just Mia och hon var lika trevlig som sina två systrar så jag sa till Pernilla redan igår att vi måste ta oss en tur till Mias butik.



Vi åt jätte god och hemlagad hummersoppa med bröd och sen en kopp kaffe.
Det finns mycket gott att välja på till fikat också men jag sparade ett hörn av magen för jag visste att jag skulle få Pernillas nybakade saffrans bullar som hon gör precis som vanliga bullar med vaniljsocker och en massa smör i till eftermiddags kaffet och jag kan nog säga att inget slår Pernillas saffransbullar!
 

Massor med fint julpynt och annat vackert finns det i butiken och trevlig personal vilket nog är det viktigaste i en affär tycker jag.
 





Här satt vi och åt vår soppa.



Retro hörna finns det också, vilket vi gillar såklart!


 Alla möblerna i butiken är till försäljning.
Här är en gammal dörr som dom byggt ett bord av. hela gruppen är till salu. 


Sista lucia tåget på eftermiddagen var ungdomarna lite extra taggade då deras klasslärare hade bjudit med sig sin  kompis sedan barnsben Tobias Karlsson som är med i Let´s Dance.

Men, när vi kom till stället som dom skulle lussa på så hade det skett en dubbelbokning så när årskurs 8C kom så var redan 9C där och hade precis hunnit starta.
Alla blev självklart jätte besvikna, dels på pengarna som klassen gick miste om och dels så hade dom ju en kändis som extra åhörare.

Efter en stunds funderande så sa Nicklas som är klassföreståndare att vi skulle avblåsa allt och avsluta dagen.
Jag tyckte så synd om alla ungdomarna så innan alla hann att gå så tjoade jag till och frågade hur många som ville stämma upp i foajén så att Tobbe och en god vän till honom fick lyssna på dom.
Alla nappade på förslaget och skärpte till sig och stämde upp med vackra stämmor i två sånger.
Jag önskade min favorit låt som är skriven av Billy Butt och heter Julen är här. Jag blir alltid rörd när jag hör den sången.

Det var varma applåder från den lilla åhörargruppen men alla var ändå glada när vi gick därifrån.
Jag var glad över mig själv som föreslog att dom ändå skulle sjunga fast dom inte var ombytta och så.
Dom fick ändå visa vad dom gick för.


Här är min egen dotter till höger och hennes kompis Emma tillsammans med en glad Tobias.  Det kanske blir just detta "misslyckade lussetåg" som dom kommer att minnas mest om ett par år!
Det gäller bara att hitta positiva lösningar på problem.
 

Nu sent ikväll så ringde det på dörren.
Vem kan det vara som kommer så här sent sa vi.

När jag öppnade dörren så stod det tre små söta skönsjungande flickor med levande ljus.
Så vackert!
Dom hade med sig en korg med pepparkakor att bjuda på. Jag hämtade goda knäck klubbor som jag köpt på vår egen julmarknad och gav dom. Dom förväntade sig inget sa dom, dom ville bara sjunga och önska god jul.
Det var en fin avslutning på en fin dag.

Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar