måndag 17 december 2012

Återanvändning!


Började dagen med frukost och en tidning vid matbordet och förflyttade mig sedan till en ny plats på golvet på sköna ryamattan med en espresso och Sköna hem.
Min tanke är att varje dag göra något nytt, även ack så lite.
Det kan då innefatta något så fjuttigt som att inta en annan plats i hemmet än där jag brukar sitta.
Man få liksom nya dimensioner av att varje dag prova något nytt eller bara göra en liten förändring i det man brukar göra!
I morgon ska jag pröva att borsta tänderna med vänster hand!
Nya tankar och idéer tar fart!
Jag har också som mål att varje dag glädja en människa:))
I dag ska det förhoppningsvis bli hemlösa i Örebro, läs längst ner här.




Tulpan serien på väggen är min egen design som är ljuddämpande konst som säljs genom oss på MarthaMildred och Kinnarps.

I går gjorde jag något roligt.
Jag rotade fram tavlor som vi inte har haft upphängda på många år, eller så har dom haft en undanskymt plats.
Jag har genom åren köpt många tavlor av andra konstnärer än mig själv!
Jag gillar konst såklart. Det sätter en personlig prägel på ett hem och jag skulle aldrig kunna tänka mig ett hem utan massor med riktiga tavlor på väggarna. Men, man kan faktiskt fynda och köpa vackra tavlor på loppis så det behöver inte kosta skjortan!

Jag har fyndat och köpt ett Lexington överkast på loppis för 800:- och det är vändbart så efter jul vänder jag på det och får ett överkast i naturvitt med röd bård.
Överkastet ser helt oanvänt ut.

Detta gjorde att min hjärna gick igång på att göra om hemma.
Akvareller och litografier av kända konstnärer i Sverige har fått stå i träda för det går mode i konst också men nu kändes dom helt rätt!



Här är ett original av Lars Johnson som har titeln "räkneproblem".
Den är maken favorit tavla, så han såg jätte glad ut när jag hade hängt upp den.
Den översta tavlan är en litografi av samma konstnär.


Här är min favorit tavla. En oljemålning i läckra , starka färger men resten av familjen gillar den inte.Men den fick en plats ihop med en av mina statyer som jag inhandlat på ett galleri utanför Örebro.


Börjar man flytta på tavlor så får man oftast hänga om allting i samma rum.
Fast det är ju det som är roligt. Att förändra och förnya med det som man redan har hemma.


Här ville jag även matcha en blus i samma färg som den röda textil tavlan och överkastet.
Blusen är självklart från Marthamildreds kollektion!

Här är ett minne som egentligen de övriga i familjen inte vill ha uppe på väggen men jag älskar den här textilbonaden. Den är ett äkta beduinhandarbete från Kuwait.Den var inte fräsch när jag hittade den på en marknad i just Kuwait 1995 men jag stoppade den i frysen och sen dog nog alla kryp och sedan dess har den hängt uppe på väggen hos oss.


Det här gjutjärns huvudet har jag haft liggandes länge utan att ha användning för det men så plötsligt fick jag behov av krokar och nu efter en dusch med guldfärg så gillar jag den jätte mycket.


I går så gick ena armen på trearmade ljusstaken söner och jag svor en hel harang, och jag vet att man inte ska ha trasiga saker enligt feng shui  men jag skapade om den så nu känns den inte trasig längre utan den maffiga tofsen som jag inte heller har använt på länge för jag visste inte var jag skulle hänga den, nu kom den till pass! Nu är det en tvåarmad ljusstake!





En gammal omklädd retro fåtölj




Det här kan man läsa på dagens inlägg på hemsidan om uteliggare i Örebro.
Det blir därför ett kort inlägg från mig idag för nu måste jag sätta fart och riva i garderober efter sånt som vi kan avvara.



Hejsan.
Vill bara tala om att den 17 december åker vi till Örebro o delar ut mackor mm,
ja allt vi får ihop till de hemlösa.
vi kommer att stå vid likkistan på torget nedanför kyrkan klockan 14-15,30.
Alla hemlösa är väldigt välkomna o är glad om alla sprider vidare att vi kommer att finnas där.
Alla som har det jobbigt o vill prata om vad som helst eller har problem kom o ta er en pratstund.vi som åker denna gång är.Janne Almen, Lena Carlander o Casper Almen.Mikael o Lotta Pettersson.(vi är alla med i föreningen.) vi kommer att ha varma kläder o sockor mm beroende på vad vi får ihop som kommer att delas ut till dom som vill ha.Ni är varmt välkomna


Jag önskar er alla en fin dag.
Susanne

Länk till hemsidan uteliggare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar