torsdag 17 januari 2013

Fyndar hemma i mina kartonger!


Här är fynd som jag hittade längs ner i en kartong!
Handdrejade koppar från en lokal keramiker här i Örebro.
Solveig Petrovic heter hon.

 

Nu har maken gjort något hemskt!
Han har rivit ut ALLT som stod inne i vår matkällare som agerar förråd hos oss i vår familj.
Ni ska inte tro att det "bara" är det ni ser här på bilden i gången, utan det ligger saker inne i ena rummet intill också.
När allt låg utspritt på golven så gick han upp på övre våningen och sa -kom med här.
Åh! herregud! utropade jag, - har vi fel på kylskåpet i matkällaren eller har nåt exploderat?

Du ska kasta allt onödigt! så löd ordern från maken, sen gick han därifrån.

Ja, nu har jag hållit på över en vecka.
Jag har ställt tillbaka allt som jag absolut vill ha kvar.
Sen har jag lagt saker i en stor väska som är skänka.
Men, allt som man inte använt på ca 10-15 år säger maken, det ska bort, och han har minsann koll på vad som varit framme här och inte!

Alla jul och påsk-saker ska också gås igenom

Döttrarna svarade på det med- inget ska slängas där, allt är minnen och allt ska vara kvar!.

Hur ska jag kunna göra mig av med allt det som han tycker är onödigt?
När jag nu börjat gå igenom kartongerna så har jag " hittat" massor med roliga saker.
Vissa är bra som de är och andra ska jag göra om eller bara måla om.

Men, då måste jag ju ta bort och ställa undan andra saker som står framme nu.

Jag målade porslin förr och har därför många vaser och fat etc som det ligger åtskilliga timmar bakom.
Allt sånt har inte varit framme på många år.

Men, jag ska visa er en annan dag hur jag har byggt om en väggklocka som jag målat till ett läckert och modernt fat på hög fot med en läcker knopp i mitten. 
Nu är det inte längre en omodern klocka i porslin!



  Här är också fynd som jag gjort här hemma. Dessa små koppar med äkta guldkant är inköpta i Kuwait när vi bodde där. Dom var tänkta till glögg men vi dricker glögg ur större muggar, men som expresskopp passar dom perfekt.
Dessa har stått undanställda sedan 1996!!!


 Kåsorna i keramik " fyndade" jag också i en av lådorna. Dessa köpte jag och använde mycket för typ 20 år sedan men nu känns dom nya och roliga att dricka kaffe ur igen.

Hur gör ni andra med alla prylar? Blundar och slänger/ skänker eller?
Och, vad gör man med barnens saker som dom själva tillverkat och som dom inte själva vill spara? Stor plats tar dom också för en del saker är modell större!

Jag handlar inte ofta något nytt men gillar att göra om och ta tillvara på saker som man redan har. Då är det ju super roligt att hitta saker som man glömt att man hade, eller hur?

Nu ska jag försöka sätta ihop koppar och fat till höga kakfat, kanske kan något hamna i vår butik till försäljning.

 Ja, för varje dag så plockar jag lite för att tillslut förhoppningsvis ha en tom gång att gå på, just nu så hoppar vi mellan prydnadssaker för att komma fram till tvättmaskinen.


I dag får vi hem en ny sändning med koftor, västar och capes i ännu mer färger och varianter.
Vi har öppet till 20.00 ikväll så kom och kika på vad vi har i vår butik.

Gå gärna in här på länken och titta på våra koftor

Passa på att kika in i ateljén också och titta vad som målades där under gårdagskvällen.
Jisses vad roligt det var på vår första kursdag. Stämmningen var verkligen på topp.
Vi var överlyckliga när vi låste dörren för kvällen, både Pernilla och jag.
Pernilla målade också och hon sken verkligen som en sol.

Länk till MarthaMildreds kursverksamhet i målning

Ha en fin dag 
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar