tisdag 27 september 2011

Sinnernas minne



Blev väckt tidigt i Lördags av den ena dottern som ville ha skjuts till simningen.
Maken hade varit på plats i simhallen sedan gryningen då han och några till utgjorde staben som arrangerade den ganska stora simtävlingen som gick av stapeln nu i helgen.
Dotter behövde vara kvar hemma ett tag till för att sjunga upp sig, hon skulle inviga tävlingen med ett solonummer med Sveriges Nationalsång.
Så, därför kom jag upp strax efter 07.00 för att skjutsa.
I vanliga fall är jag inte uppe med tuppen en Lördag men nu när jag ändå kom upp så konstaterade jag att det var ett underbart vackert höstväder.
Varpå frukost intogs snabbt och sen snördes skorna på och stavarna sattes i händerna för en rask lång promenad.


Vad är väl vackrare än en höstdag med hög blå himmel, strålande sol och alldeles vinstilla.
Jag skulle inte alls fotografera så den bra kameran hade jag inte med mig , men, nästan omedelbart så insåg jag att idag kommer det bli mycket hivande upp och ner i min pyttelilla virkade väska som min kompis Gunnis virkat och som är gjord för att ha mobiltelefon i.


Även om den inte går att äta så gör den nytta som vacker modell för alla svampar i skog och mark.


 Ett mycket trevligt ställe att handla både presenter och annat som man kan behöva när man bygger om eller bygger nytt .Det finns annorlunda föremål här med kvalitéts känsla tycker jag. Mycket är handgjort.
Här får skylten tala för sig.
klicka här



När jag ser dessa vita bär så går minnena direkt till häcken som låg vid garagelängan på Esbjörnsgatan där vi var många barn som lekte. Dom här bären var perfekta att kasta på varandra. Likaså ljudet när man trampar på bären kommer tillbaka på en gång jag ser dom.


 När jag ser stora vackra löv som ligger på backen så kommer minnena direkt tillbaka från lukten av björnlim som luktade så gott! Jag kommer till och med ihåg hur penseln såg ut som tillhörde burken. Jag var mycket för att samla löv, sitta och plocka med dom, välja ut de finaste för att sedan klistra upp på papper och göra tavlor när jag var liten. Varför har man inte björmlim nu för tiden?








Jag tänker på pyssel i största allmänhet när jag ser ekollon.
Hatten har man också användning av vid tillverkning av tomtar och troll.



Frostbitna nypon är vackert. Mina tankar letar sig ännu en gång tillbaka till barndomen då killarna på gården hade sönder stora nypon och "pulade oss tjejer" med dess innehåll.







Väggar med skuggor är alltid facinerande. Lusten att måla tavlor infinner sig alltid vid åsynen av husvägg med sol och skugg-spel.



Ett ställe som jag alltid återkommer till är Karslunds herrgård med omnejd, en fint promenad stråk i vår stad. Nedanför herrgården ligger små odlings lotter som sköts med omsorg.

Här dröjer sig sommaren fortfarande kvar i det varma , skyddande läge som inhängnaden skapar.










Om man ändå kunde sitta och njuta och vaggas i den här fina gungan utan att må illa, det vore inte så dumt!
Men, den var fin att titta på.


Höstens praktblomma kan man väl kalla Hortensian!

Det var inte alls meningen att inlägget skulle handla om bardomens minnen som sparas i  våra sinnen, det bara blev så!

En härlig Tidsag önskar jag er ALLA.
Susanne



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar