måndag 12 september 2011

En nöjd kisse!


Har varit hemma och inomhus hela helgen. Ja, om jag tänker efter ordentligt så har jag faktiskt inte varit utanför dörren på hela helgen, ja, förrutom att jag satt i bilen i typ 5 minuter för att skjutsa den äldsta till en kompis i går kväll.
Har hostat och målat tavlor. Det är jätte roligt att hänga upp nya tavlor på väggarna, grunna på om dom är bra eller ej, och sedan ta ner dom till ateljén igen för att fortsätta!

Just nu målar jag blandade motiv. Som en hel kompott kan man säga.
Jag har alltid flera tavlor på gång samtidigt. I eftermiddag har jag målat ungar som har en lektion i just teckning.
Fröken har ställt upp ett stilleben med en fruktskål och barnen ska försöka måla av skålen.(tavlan är i naivistisk stil) Men, jag gör tavlan för ett speciellt ändamål som jag kan berätta om framåt November.



Nu är katten glad igen för jag har varit och handlat annan mat än den som vi har haft i hennes stora mathink som är vit och fin och har en spade att ösa med på sidan. En speciell katt- mathink som rymmer massor.
I slutet på sommaren så fick jag för mig att jag kanske skulle prova en ny sorts mat till vår tjocka katt. Nu var det inte så att maten var mer fettsnål utan den var billigare. Mycket billigare!
Det var ICA:s eget märke på torrfodret och kostade under halva priset per kilo.

När jag hällde upp allt i hinken så satt Maja så förväntansfullt bredvid. Ja, sen blev det en förvånad blick som i stort sett gick ut på " Vad katten har du köpt för mat"?

Maten var dryg! Ja, vill nån ha den så säg till för nu har jag hällt den i en plastpåse och ställt den i tvättstugan. Kanske jag kan spara den och ge till igelkotten jag brukar mata.

Katten som ALLTID rusar in direkt till sin lilla skål så fort hon varit ute oavsett om det är en kort eller lång stund har passerat skålen utan att ens titta åt den.
Under Augusti har ingen ny mat behövts hällas upp alls. Hon har nog gått hårt fram på alla små fåglar och möss! Maken tyckte det var bra för nu började hon återfå en smäckrare form, ja för hon har ju varit ute mycket mer än hon vanligtvis brukar vara.

När jag skulle handla inför helgen så köpte jag hem Majas vanliga dyra torrfoder som faktiskt är för soffliggare och jag blev så full i skratt för när jag hällde upp maten så passerade hon bara skålen utan att ens titta åt den. Hon visste ju redan vad  för tråkigheter som fanns i den. Men, jag gick efter henne med skålen och hon vädrade med nosen. Sen formligen rusade hon iväg till skålen som jag ställt tillbaka på dens rätta plats på silverbrickan. Hela skålens innehåll var uppätet innan jag ens hunnit blinka.

Nu är Maja tillbaka till sitt vanliga jag igen. Jag ser hur hon njuter av varje tugga och hon är rund och go och GLAD! Ja, det där med billigt är inte alltid så lönsamt!


Nu är det dags att ta hostmedicin och försöka sova.
God natt önskar jag er ALLA
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar