lördag 28 juni 2014

På besök i vackra Norrtälje

 
Tidigt i går morse packade jag och gjorde färdigt senaste webbshops ordnarna så att DHL kunde hämta paketen, det gäller att vara snabb med leveranserna. Vi har kunder som handlar i vår webbshop från både Örebro men också resten av Sverige och den försäljningen ökar stadigt hela tiden. Pernilla var även runt och levererade direkt till vissa kunder som skulle på semester och ville ha sina kläder fort.
Klockan 8.00 satte vi oss sedan i bilen jag och Camilla (vi bor grannar) i färdriktning mot Roslagen och Camillas barndomsstad Norrtälje.
Ska ni åka dit sa maken? dit är det jätte långt!
Vad finns det att göra där?
Vi ska hälsa på Camillas bror i typ 20 minuter och innan vi åker hem ska även hennes nästan 90-åriga morbror och hans sambo få ett besök av oss, men däremellan ska vi BARA NJUTA av dagen:)
 
Det tar ca 3 timmar att köra dit från Örebro  
Men, det tog lite längre tid dit än hem för vi stannade och drack kaffe och smörgås i solen på en rastplats.
 
 
 
Här är vi nu i Norrtäljes hamn där vi parkerade bilen.
Efter att ha hälsat på Camillas bror Jocke en stund på hans jobb så gick jag in i en jätte loppis butik som låg vägg i vägg där han jobbade.
Där hade jag inget emot att spendera en stund medans syskonen fick chans till extra pratstund.
 
Sen var vi båda sugna på lunch.
Vi gick på Jockes rekommendationer att äta på ångbåten som ligger här vid hamnen och det var bra för ÅH!, vad gott det var!
Smörfisk, hemmagjort potatismos som var perfekt i konsistensen och en helt underbar citronsås.
Salladsbuffé och nybakat bröd och dricka och kaffe ingick också i priset på 95:-
 
   
 
 

 
Vi åt och njöt av god mat och fin atmosfär och restaurangen var fullsatt hela tiden.
Populärt ställe förstår jag. 
 










 
 



Det här huset kunde jag knappt slita mig ifrån.
Så himla vackert hus!
Alla arbetade detaljer, gamla fönstren som var i perfekt skick, hela huset som var i en perfekt grönvit brytning mot det vita detaljerna.
Man uppfattade nästan allt som vitt.
Björkens inramning och solens sena eftermiddagsstrålar gjorde allt till perfekt hus enligt mig. Så här ser mitt drömhus ut- det vet jag nu.
Men,  jag vill nog hellre bo i en lite större stad än Norrtälje även om den staden verkligen är hur fin som helst och väl värd att besöka.







Här är vi inne på ett av stadens fik för att spana in utbudet av godsaker.
Kaffebrödet såg bedårande gott och vackert ut här, men vi var fortfarande mätta efter lunchen och när vi sedan skulle fika här innan vi skulle åka hem så hade cafét stängt.
Allt stängde 17.00 eller 18.00, inget var öppet inne i själva stadskärnan.
I den här staden håller man hårt på gamla butiksöppet tider svarade en man mig.

Vi hittade dock ett gammalt fik med anor från 1920 som inte hade hunnit stänga igen och som släppte in oss så vi hann att få en varsin Latte innan hemfärden eller rättare sagt innan vi skulle åka till Camillas morbror.
Men ni ska få se fler bilder i morgon.
Nu måste jag göra mig i ordning för idag ska jag stå på loppis på Kulturhuset på järnvägsgatan i Örebro. Det är en stor Retromarknad från 11.00-16.00
Sen har vi kalas hos oss.

Vad fint det blir med blommor på bakverk. Jag glömmer bort bara att göra det själv när jag någon gång bakar.
Önskar er alla en fin dag och hoppas jag får se några av er på storloppisen idag.
Susanne

3 kommentarer:

  1. Hej! Hittade hit via en annan blogg. Underbara bilder från Norrtälje, och visst har ångbåten S/S Norrtelje god mat! Det är visst en stor skillnad sen Kocken Alexander Nilsson var där och "styrde upp" i TV-programmet "Kniven mot strupen"- så jag förstår att det är fullsatt numera!

    Hittade detta citat när jag googlade om just det programmet:
    " I 109 år har ångbåten S/S Norrtelje seglat i Stockholms skärgård. Men nu kan sagan snart vara slut. Ångbåtskrogen har svåra ekonomiska problem och gästerna lyser med sin frånvaro. Inte konstigt tycker Alexander Nilson, när gästerna serveras rutten sill som till och med skulle ha rönt missnöje hos en sjörövarbesättning."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan.
      Vad roligt att du skrev här på min blogg. Det är alltid så roligt att få kommentarer:))
      Det var allt tur att Kocken Alexander styrde upp maten för nu var det supergott allt vi fick. Personalen var också väldigt tillmötesgående och vi kände oss så välkomna.
      Vad roligt att du tog dig tid att berätta detta för det kände varken jag eller Camilla till. Hon hade aldrig varit på båten vad hon mins fast hon bodde i Norrtälje fram tills 20-års ålder.
      Tack och varmt välkommen fler gånger in på bloggen:))
      MVH Susanne

      Radera