måndag 16 juni 2014

Musik ska byggas utav glädje

Musik ska byggas utav glädje

 

Jag har varit med i min yngsta dotters skolas fest kommitté inför årskurs 9 avslutningsfest och för att tona ner det hela som har en tendens att bli till världens bal så tyckte jag att vi skulle använda oss av bordsdekoration från naturen.
Jag tyckte det var roligt att kanske inspirera ungdomarna till att det inte behöver kosta skjortan att få till ett festligt bord där man måste ta hänsyn till alla allergiker och så.

Eftersom det var en musikinriktad skola så var mitt förslag att blanda upp mossa och kottar med olika musikinstrument.


Allt skulle ju vara hemligt men jag kunde inte dölja det jag kom hem bärandes med på cykeln från min skogsutflykt kvällen innan. Hon kunde direkt räkna ut att det var till dukningen som jag skulle ha mitt "skräp".

Jag mötte flera som jag kände i spåret där jag höll till och rotade bland nerfallna träd och kottar, mossa och stenar.
Jag såg minsann deras skeptiska miner, gud-vad snål hon är tänkte dom nog!
Yngsta dottern utropade vid åsynen av mig ledandes cykeln in på gräsmattan-Mamma-du skämmer ut både dig och MIG!
Hon var riktigt upprörd.
Jag var mest orolig för mask och spindlar!!
Lite träligt skulle det nog vara om det började ringla en mask vid tallriken hos någon finklädd ungdom!

Jag tog därför fram diskbalja med varmt vatten och diskmedel i och började diska mossan och alla kottar och stenar.

Maken började lägga sig i efter en stund.
Ska du verkligen tvätta mossan?
Den ramlar ju sönder då.
Ja, så hälften blev tvättat och hälften otvättat.
Vilket som var bäst- ja, det var nog just blandningen faktiskt:))


 
Tur att man är samlare för nu kom alla gamla instrument till användning. Den som spar han har:)) 

När jag anlände till skolan på eftermiddagen i Onsdags så sa dom andra som tillhörde bordsdukningskommittén  att du får nog börja duka själv först så vi fattar vad du tänkt göra med dina påsar allahanda ting!
Men, sen kom alla igång och det var jätte roligt att se hur olika det blev beroende på hur man grupperade mossan tillsammans med instrumenten.
Alla bord blev olika och det var roligt att samarbeta.
Vi skulle undvika levande ljus i så stor utsträckning som möjligt för att slippa vara oroliga att servett, bordsplaceringslappen som var en bit gammalt handdrivet notblad från konserthuset eller sångpappret skulle fatta eld.
Några levande ljus blev det dock för mysfaktorns skull men det var batteridrivna ljusslingor som fick lysa upp borden i det stora hela.
 
Jag var borta just den stunden som alla eleverna blev insläppta i matsalen och min skeptiska dotter skickade ett sms till mig där hon skrev
Mamma-Åh! Vad fint det blev:))
  
Med tanke på att vi var i en skolmatsal med smala bord och hade plastglas och nästan inga levande ljus och inte fick ha några blommor alls så blev det riktigt mysigt.
Toppen att lägga ut instrument lite här och var för dom användes av de musikaliska ungdomarna lite då och då under trerättersmiddagen.
 








Toppen var också att ingen klagade över några kryp under middagen som tur var!
Dags att sova nu.
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar