söndag 6 april 2014

Geten Pontus på gården Halvarshag i Skäcklinge

 
I dag har jag varit på medlemsmöte med Samverkarna i Glanshammar och mötet var på gården
Halvarshag som ligger en bit utanför Glanshammar.
I Sommar kommer det bli sommarcafé och jag kan varmt rekommendera att besöka gården.
Man blir lugn och glad av att gosa med alla djuren här.
Vi var kvar länge, länge.
 
 
 
Här är ägarinnan av gården med dom två moderlösa killingarna. Dom föds nu upp inne i köket med nappflaska.
 
 
Så här står det att läsa om Halvarshag:
 
Här på gården Halvarshag utanför Örebro har vi en nystartad getgård med närmare femtio getter. Så småningom kommer här också att finnas ett gårdsmejeri med tillverkning av getost och andra getprodukter samt ett sommarkafé. Se under aktuellt vad som händer hos oss just nu!
 
Gården Halvarshag ligger idylliskt i skogen utanför Glanshammar i närheten av Örebro. Halvarshag är en gammal gård som funnits åtminstone sedan början av 1800-talet. När vi flyttade hit 2012 hade här inte stått djur på många år men där fanns en ladugård, där de äldsta delarna uppfördes 1897, och igenvuxna betesmarker. Här fanns en gång stora betesmarker, de så kallade Halvarshagarna. Ganska mycket mark hörde till gården men en stor del av det som var gårdens mark är såld till häradsallmänningen och har blivit skogsplanteringar. Det som idag finns kvar av betesmarkerna vårdar nu våra getter och här växer en del sällsynt ängsflora som vi nu hoppas ska breda ut sig när marken åter hävdas genom bete.
 
 
Här matar Camilla en av dom små 5 dagars gamla killingarna.
 
 
Och här matar Helene den andra.
 
 
 
Jag matar Pontus.
 
 
Getterna på Halvarshag
På Halvarshag bor nästan femtio getter varav ungefär trettio är vuxna. Getterna är av rasen svensk lantrasget, den getras som är vanligast i Sverige. 
 
 
Den här geten heter Pontus och han hoppade upp mot mina ben och ville att jag skulle klappa honom nästan direkt.
Jag bar upp honom och sen bar jag runt på Pontus i stort sett hela tiden.
Han bara gosade in sig mot mitt ansikte och ville kela.
Man kan säga att vi fann varandra-tycke uppstod nästan ögonblickligen!
När vi sen gick upp på magasinet för att fika så fick jag mata honom med nappflaska och sen hoppade han själv upp i mitt knä och la sig.
Jag skulle velat ta med mig honom hem!
Jag är helt såld på getter nu:))
 
 
Min ny te och kaffemugg från Milla Keramik.
I går så var jag till Millas Keramik verkstad i Rynninge och då handla jag den här underbara koppan med fat.
Allt var hur fint som helst och ni ska få se bilder därifrån i morgon men nu när jag kom hem från getterna så var jag helt lyrisk och kände att jag ville visa er bilder från gården direkt.
 
Hit kommer jag åka snart igen. Jag måste bara få gosa med dom små getterna i flera timmar igen.
 
Önskar er alla en fin Söndagskväll.
Susanne
 
 
http://www.glanshammar.info/ Klicka på länken så kan du läsa om Samverkarna
 
 
 
Skäcklinge 644 Halvarshag
70597 Glanshammar
Tel. 073-9545004
info@halvarshag.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar