onsdag 23 maj 2012

Showgirls

Vi bodde på en gård med många djur i Helsingborg.
Bland annat så fanns det många olika höns.
Dom här hönsen hade ett liv som alla höns och tuppar borde ha.
Här kan man snacka om frigående höns!

Siv som äger hönsen är en mycket engagerad ägare till alla sina fåglar.
Hon är med i Hönsklubben!!

Vi skrattade när Susanne berättade att Siv var på hönsmöte, jag har aldrig hört någon som varit på hönsmöte tidigare, men så känner jag inte heller så många som har hönshus!



Tuppen, så snygg och stolt!
Men, två tuppar var två för mycket!
Dom var ohyggligt påflugna grabbar som så att säga , aldrig fick nog av fruntimmer!
Hårdhänta var dom, så dom stackars hönorna var alldeles kala mitt på ryggen av deras framfart.

På Söndagskvällen blev det nog tyckte Siv som äger dom, så då bar det iväg till ett nytt hem för tupparna för ett tag, så hönorna fick  lite lugn och ro.

Pärlhönor är så fina tycker jag. Jisses vad tid jag la på att försöka få en riktigt bra bild på en sån höna när vi bodde i Tanzania. Men, dom är så svåra att fånga in på bild, dom är så snabba i sina rörelser.

Här skulle vi försöka få in ett gäng som inte klivit in i hönshuset självmant för natten.
Det satt ett gäng uppflugna på rad.
Vi räknade in dom.
Fem stycken var dom, men dom skulle egentligen vara sex stycken!
Den sjätte letade vi förgäves efter. Dom hade varit sju för ett par veckor sedan men , en hade räven "tatt"!

Det här är min favoritras som jag glömt vad den heter.

Showgirl heter den här rasen.


Jag har alltid gillat höns. Min farmor och farfar hade höns och jag minns så väl de små nykläckta gula kycklingarna som låg under värmelampan i ladan. Jag älskade att var hos dom.

Men, som min ena dotter påpekade nu ikväll när jag sa att jag skulle blogga om höns.
Du och dina fåglar!
Ja, jag kan bara konstatera att jag dras till fåglar på alla vis.
Men, dom här små ulliga kycklingarna var så jätte söta och dom njöt av att sitta i våra händer.
Dom håller på med dom väldigt mycket just för att dom ska vara tama.



Här är en "duktig" adoptivmor som tagit sig an kycklingar som kläckts i äggmaskin.
Hon månar så om dom  små.
Nya ägg från en pärlhona kommer nog att fylla på i hennes lilla hus ty den lilla tokan till pärlhöna som vi letat efter hade lagt sig alldeles utanför hönshuset i det höga gräset för att ruva på sina ägg ringde Susanne och talade om när vi satt i bilen påväg hem .
Hon låg bara 10 cm från gräsklipparen som drog fram i gräset på Söndags förmiddagen.

Den lilla hönan blev rädd och sprang in i hönshuset och kvar blev hennes ägg.
Nu skulle dom invänta henne ett tag annars så fick den snälla långhåriga hönan ta över här också!

Syskonkärlek



Jag avslutar mitt blogginlägg ikväll med en SHOWGIRL!

Och det i dubbel bemärkelse.
Vi har kommit hem ikväll ganska sent, jag och den äldsta dottern.
Hon hade fått en förfrågan om ett jobb som var ett  mycket roligt uppdrag tyckte hon.
Att sjunga på Odd Fellows träff nu ikväll.

Jag skulle bara skjutsa henne dit men blev inbjuden jag med!

Vi blev bjudna på jätte god mat först.
Efter hon sjungit klart sina låtar så fick vi god efterätt, björnbär och glass.
En mycket trevlig kväll blev det.



Natti Natti!
Susanne