måndag 9 april 2012

Julgransplundring på Påskdagen


Här är en av mina absoluta favorit påsk pynt, den blå tuppen som har funnits i mitt hem när jag var liten.
Jag blir lika glad varje år jag får plocka fram den, den påminner mig så om min älskade mamma som tyvärr inte finns kvar här på jorden.








Idag har vi haft julgransplundring hemma hos mina svärföräldrar.
Detta är en mycket viktig tradition som till varje pris måste följas även om granen får stå kvar till sommaren, för vi har haft julgransplundring konstigare årstider än till påsk.

Det är ibland svårt att få till det med tid så att alla kan vara med.
Vi sjunger så det står härliga till, hela spannet av jul låtar som vi bara kommer på. 
Avslutningen är alltid densamma, " nu är glada julen slut, julegranen bäres ut , men till nästa år igen , kommer han vår käre vän, För det har han lovat!
Finalen är fyrverkeriet , där vi klappar händerna och stampar i altangolvet så att taket nästan lyfter, stämningen var på topp i dag. 

Sen är det alltid en hård kamp om vem som ska vinna tävlingen där man ska hinna sätta sig på en stol när musiken tystnat.
Min make och båda döttrarna går in för tävlingen som om det gäller livet!
I år vann den yngsta till de andra två:s stora förtret.
Det är ingen annan som har en chans mot slutet mot dessa tre om man inte vill riskera att bryta armar och ben, här är det tackling och hårda nypor som gäller.







Lite konstigt är det ändå att dansa runt granen på altanen när det är pyntat med fjädrar och påskakärringar.
Men som sagt, i vår släkt är julgransplundringen nästan viktigare än julafton!



Här är ett annat litet påskpynt som alltid åker fram varje år. Dem lilla tufsiga kyckligen.


I morgon ska det sprayas nya saker här hemma.

Men, nu är det dags att sova. Det blev en sen natt på Påskafton hos våra vänner. Tiden går fort när man har roligt och när vi tittade till så var klockan halv fyra på morgonen och då var det dags att ringa efter taxi tyckte vi.

Lagade maten tillsammans och det är alltid kul.
Åt pilgrimsmusslor för första gången. Mycket gott tillsammans med färsk sparris och balsamcream, fast jag vet inte om jag tycker det är värt det dyra priset som dom kostar. Men, det är alltid roligt att få prova något nytt som man inte smakat tidigare tycker jag.


Så en god natt önskar jag er ALLA.

Susanne