onsdag 29 februari 2012

En dag med mycket skratt

Foajén på mässhallen.

 Har åkt fram och tillbaka idag till Borås på textilmässa.
Vi blev upphämtade klockan 7.00 i morse av tre tjejer.

 Elin Holst som designar stövlar som man kan gå barfota i upp till 20 grader minus utan att frysa och sedan designar hon kläder som även kan användas om man är gravid. by Holst

Lis som precis håller på och startar upp med att ta över en restaurang till en golfbana.

Anita Stray designar barnkläder under märket Wilma & Morris   länk till Wilma & Morris

Det var så otroligt roliga timmar att få sitta och utbyta tankar och erfarenheter med varandra under en bil resa som ändå tog så många timmar som det gör att åka ner till tygriket.
Då är det inget annat som pockar på utan man sitter där man sitter. Lugnt och skönt.
Under hemresan har en massa roliga händelser och tokigheter förtäljts och Anita har underhållit oss andra så vi tjöt av skratt.

Nu fick jag också veta vad det är för maskottar som hon syr.
När Anita och jag satt och åt lunch en av dagarna på Formexmässan ( vi delade alltså montern där) så berättade hon att hon syr maskottar.

Jag kom mig inte för att fråga vad man skulle ha dom till utan nickade bara förstående men tänkte allt  " vad ska man ha såna till"?

På hemvägen besökte vi hennes lager med tyger och där hennes kläder packas osv.
Vi fick även då träffa Göran som äger fabriken där hennes kläder sys och andra kollegor och blev också bjudna på underbar vegetariskt buffe´. Maten var nog det godaste jag ätit på länge!

Jo, Anita packade hela kofferten full med brun päls när vi skulle åka hem.

Jag frågade varför hon tog med den hem istället för att låta den gå till fabriken.
Till mina maskottar svarade då Anita.
" Men hur många ska du sy? hela bilen är ju full av fuskpäls?"
Det går åt massor till en !
Typ 6-7  meter minst till en!

Jag funderade för mig själv en stund på hur stora barnrummen måste vara till de ungar som får en maskot som det går åt så mycket tyg till!!!?
Det rummet på 6,5 kvm som vi nyss renoverat , jag där skulle vi inte kunna ha en sån maskot!

Efter att ha lyssnat på Elin och Anita som spekulerade i vissa detaljer på maskotten så började det hela klarna för mig.

Anita syr dräkter till företag / stora butiker i hela Sverige som använder sig av en stor vandrande varelser så som nu den blivande bävern som nu den här pälsen ska bli.
Detta är ett jobb som hon gjort i många år.
Så många dräkter har det blivit genom åren.




Jag har liksom aldrig funderat tidigare på att det är "någon" som tillverkar dom där jätte maskot dräkterna, men nu känner jag den som gör de flesta! Kul!

Nu är det dags att sova.
God natt önskar jag.

Susanne





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar