torsdag 18 oktober 2012

Raw Food kväll




Var på en trevlig informations kväll som handlade om Raw food  i förra veckan tillsammans med maken, min väninnan Carina och den äldsta dottern.
Evenemanget var på restaurangen och caféet Ingeborgs i Örebro.
Kostrådgivare Cia som arbetar på restaurangen berättade om vad det innebär att äta Raw food( levande föda).
Vi fick också smaka på både smoothie och andra smakprover från den här kosten.
Jag och Carina tog oss ett glas vin att sitta och smutta på men det kändes faktiskt inte riktigt rätt till den här kosten. Raw food födan går ju ut mycket på att få en bra balans mellan basisk och sur föda och vinet blev alldeles för mycket surt tyvärr.
Men, vattnet som var spetsat med nåt nyttigt smakade gott till.
Vi fick starta det hela med ett glas med vinäger blandat med vatten för att få igång magen.








 Vad är Raw Food egentligen?
Så här står det på Ingeborgs egen sida:

Raw Food har på senare tid fått alltmer utrymme i press och media. Beteckningen raw food innebär att råvarorna oftast inte upphettas alls och aldrig över cirka 42 grader. Att tillaga mat på detta sätt innebär att den värdefulla näringen bevaras, vilket i sin tur gör att man tillgodogör sig den bättre.
Raw food tillagas huvudsakligen av frukt, grönsaker, bär, nötter, frön och kallpressade oljor. Vi på Ingeborgs är stolta att som enda restaurang i Örebro erbjuda ett raw food-alternativ under lunchen. Vi har även rawfoodbollar, vilka kan avnjutas som mellanmål eller istället för fikabröd, Kombucha (ett ekologiskt fermenterat te som du kan läsa mer om här) och våra smoothies är också raw food.


Den här drinken bestod av spirulinapulver, cashewnöt, bladspenat, groddar, färskpressad juice m.m.

Den här smoothien kom som nr 2 på bordet för att avnjutas.Drinken var en riktigt vitaminkick och jag kan mycket väl tänka mig att dricka den som frukost varje morgon. Man vänjer sig efter en stund vid smaken som vid första klunken är "grässmak".
Maken viskade till dotter-det blir MC Donalds på hemvägen!
Men, tydligen blev magen lagom full  iallafall för maken sa inte något om hamburgare på vägen hem i bilen.



Här är det vi fick att äta.
Såsen var gjord på cashewnöt och annat .....?
Den var underbart god.Allt var gott förresten. Jag åt upp allt som maken och dottern lämnade! detta var mat i min smak.
Det var inte spagetti utan gulbeta som var strimlad
.Det såg så lite ut på tallriken men efter att ha tuggat allt väl,( man ska tugga varje tugga 20-30 tuggor innan man sväljer och stoppar in en ny gaffel i munnen blev vi informerad om) så var måltiden tillräckligt stor för en behaglig mättnadskänsla.




Efterrätten var helt gudomlig.
Jag har bett att få recept på och den kan man bjuda på till alla som även inte annars äter sån här mat.
Det var en mix på hallon, cashewnöt, vita mullbär, hackade hasselnötter, en bit av riktigt nyttig mörk choklad och annat nyttigt.

Den var fast i konsistensen, som glass som man precis lagt upp i ett glas, fast mycket godare.
Den var så god så jag glömde bort att fotografera den innan jag nästan ätit upp allt.
Att man kan göra något så gott men ändå så nyttigt!


Vi undrade om man inte saknar att äta varm mat men Cia som själv äter Raw food berättade att maten är värmande i sig så man får en varm känsla i hela kroppen när man äter sån här kost.

I bilen hem så konstaterade maken att han ville nog äta så som han brukar, jag och dottern äter mer av groddar och grönt och mer nyttigt än maken och vi skulle sakna att inte få äta keso, lax, kikärtor ( som vi båda älskar), kokta linser och bönor och citron yoghurt som är det bästa jag vet att äta till frukost med en god musli.

Jag kommer att ta till mig av det som jag fick lära mig om fördelarna med en kost där man undviker mjölkprodukter( så mycket som möjligt) som är väldigt slembildande ( som vi nog alla egentligen vet sedan tidigare, men ändå inte tänker på) och att ta in mer av det vi fick smaka på under kvällen i min dagliga kost och bli mer medveten i mitt tänkande efter den här kvällen.



En mycket trevlig och lärorik kväll.
Alltid roligt att få lära sig något nytt tycker jag.

I dag har vi öppet från 14.00-20.00 i vår butik.

En trevlig Torsdag önskar jag er
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar