lördag 6 oktober 2012

Det brinner på E:on!


Tänk att man kan vara så nära och ändå varken fatta eller höra att en stor olycka skett!
Vi lyssnade på mycket trevlig jazzmusik och pratade med kunder och hörde ingenting.
Jag reflekterade över att det kastades konstiga skuggor på asfalten utanför vårt fönster i eftermiddags, men det var allt.
Nu kommer det nog en bil sa jag till Pernilla. Sen kom det nya konstiga skuggor och jag sa, nej, men det blåser väldigt ute tror jag.

Efter ett tag så kommenterade vi till varandra att -vad sjutton står alla människor utanför vårt fönster och fotar?!

Både kunder och Pernilla och jag  klättrade ut genom vårt fönster som väldigt ofta agerar dörr hos oss för alla som är av den smidiga sorten,eller kanske lata sorten kan man kanske säga.

Hur som helst, väl ute så förstod vi.
Huset mitt emot oss stod i brand.
Jag frågade direkt om huset var tomt på folk. man trodde att ingen fanns där inne.
Vi blev ombedda att gå in på grund av giftiga gaser.
Obehagliga till mods gick vi ändå in igen och fortsatte jobba.

Jag har aldrig tidigare sett så många brandbilar, ambulanser och polisbilar samtidigt. Ljudet av sirener blandades med larm som tjöt.



Vår parkering spärrades av, bilar och människor drevs iväg av poliser, väggspärrar sattes upp, vi började förstå att det var allvarligt.

Vi blev tillsagda att omdelbart lämna vår lokal.
Pernilla sprang in på kontoret och hämtade bokföringspärmar, jag hämtade hårdiskar och lite annat viktigt.
Det kändes så overkligt att lämna vår butik med fönster öppet och dörr på vid gavel och vi såg att poliser, E:on regionschef och en massa andra folk springa in hos oss.
Själva satte vi oss i våra bilar och åkte därifrån.

Det dröjde inte länge för än Pernilla ringde mig på telefon och sa-Vi kanske skulle ha plockat med oss allt hem?
Det var för explosionsrisken som dom ville få iväg oss snabbt.

Många tankar kommer. Stackars alla människor som blir utan el och värme, stackars alla som jobbar i detta hus, självklart var första tanken om det fanns någon människa i den här delen av byggnaden?
Vad pengar detta kommer att kosta! Vad hände egentligen? Vilken backup finns för alla hushållen? Hur väl förberedd är man på en sån här stor olycka som ändå drabbar så många?

Och, om det blir en explosion, kan branden sprida sig över till vår byggnad?







 Här är utanför våra fönster, folk samlades i stora skaror, det kom folk från alla håll och kanter. Både till fots, på cykel och i bilar.

 Här gick vi upp til huvudentrén för att kolla läget. Nu var det helt folktomt här ute på gården, alla hade beordrats att dra sig från platsen.


Här är utanför vår egen butik. Utefter hela väggen så hade ambulanser parkerat.
Vår butik och ingång var den som användes som in och utgång under fortsättningen av dagen, det kändes konstigt att åka därifrån.


Kolla vad vinet heter! Hellfire!
Maken skickade upp mig till affären för att inköpa färska räkor och att jag åkte utan protest ( det är nämligen maken som handlar) var för att min kära väninna Maria tyckte jag skulle cykla förbi hos Tomas och henne för att över ett glas vin berätta om dagens händelse.
Maken hade lite datorarbete att göra innan han kunde koppla av så jag tyckte det var helt OK att ta en cykeltur.
Vinet som Marias man korkade upp hade passande namn " Hellfire"!

Nu blev det färsk krabba och annat gott för räkorna var slut.
Nu går mina tankar till alla drabbade som blir utan el. Jag hoppas det löser sig på något sätt för alla dessa hushåll. Jag vet också att det var flera som jobbade inne i byggnaden som var chockade och jag hoppas verkligen att ingen kom till fysisk skada.

Nu har lugnet lagt sig här hemma och nu är det dags att krypa upp i soffan och mysa.

Susanne


http://na.se/nyheter/orebro/1.1833828-abyverket-utslaget-reservpannor-igang?articleRenderMode=extra_comment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar