måndag 3 september 2012

Sveriges vackraste park


Örebro har en mycket vacker stadspark som utsågs till 

Sveriges vackraste park 2004.

Örebro Stadspark är en park intill Svartån i Örebro.

Det var en gång trädgårdsföreningens plantskola, men i början av 1930-talet förvandlades åker och äng till Park, och fick sin nuvarande utformning 1933.
Parken är cirka åtta hektar stor. 





Här vill jag visa några bilder som jag fotograferade i helgen.
Här finns bland annat Rosengården där man varje år firar rosornas dag. Här finns en stor lekpark för de minsta, kafé och en stor utomhusscen samt tennisbana och plaskdam.
När Rosornas dag är  så är det underbart att promenera runt och lukta på alla rosor.
Men, det var fortfarande mycket blommande rosor kvar och jag luktade på nästan alla olika sorterna.
Det är svårt att välja ut någon favorit.



Den här vinkeln har jag fotograferat många gånger, men det är alltid spännande med ett perspektiv som detta, även när jag målar. Det är djupet jag vill åt.
I relationer med människor, i sitt yrkeskunnande, ja i stort sett i allt i Livet!






Parken utvecklas hela tiden, det är alltid något nytt som jag upptäcker att jag aldrig sett tidigare.
Den här statyn har jag inte sett förrut.


Den här trevliga anläggningen var också ny för mig.
Mysigt att sitta här med egen fika korg, men annars så finns det fik både i Wadköping som ligger alldeles intill och Stadsträdgården som är ett underbart mat och fika ställe.






  Det är så härligt när man bildar rum i rummen!

Soffan här var också en nyhet för mig.

Sol ute idag.
Vad härligt!
Jag önskar er alla en härlig Måndag.
Susanne


Stadsparken i Örebro
Örebroguiden
Örebroguiden.com/stadsparken/
Mittnerike