lördag 11 augusti 2012

SKANDINAVISKA LEDARHÖGSKOLAN


 Vilken rolig vecka vi har haft på jobbet. massor med både nya och gamla kunder.
Vi har öppet lite extra den här veckan men på Torsdag är det stängt då vi är på Modevecka i Stockholm på showrummet MOREISMORE.

Måndag öppet 14.00-18.00
Tisdag öppet 14.00-18.00
Onsdag har vi öppet 14.00-18.00 nästa vecka.

Välkomna till oss i morgon Lördag då vi har öppet från 12.00-15.00.

Vi har 30% rabatt på kläder och skor.




Idag och igår förmiddag har jag varit på Skandinaviska ledarhögskolan och den grupp på 7 kursdeltagare har " grillat" mig med frågor som jag aldrig ens funderat på tidigare i mitt liv.
Metoden kallas modulering.
Kursdeltagarna skulle lära sig hur de ska ta reda på och få en helt fullständig bild av en person som har en viss egenskap som dom kan ha nytta av att kopiera.
Elene ringde mig i Onsdags och frågade om jag kunde göra henne en tjänst, när det gäller Elene så vet jag att det alltid är nåt spännande på gång och frågade inte ens vad jag skulle göra, förresten så hann jag aldrig för den Ladyn har alltid mycket att stå i så hon sa bara -"kan du hjälpa mig? Men, nu har jag inte tid att prata mer!"
 Självklart!
Vart ska jag? hann jag fråga innan hon la på.

Jag hade som sagt ingen som helst aning om vad dom ska ha mig till och det var en fördel visade det sig. Eller rättare sagt, det var så det ska vara. Den som blir intervjuad ska vara nollställd och svara ärligt och utförligt på frågorna.
  

 Det var alltså i egenskap av min yrkesroll som både konstnär/designer och säljare som dom ville intervjua mig.
Eleverna valde att fördjupa sig i min profession som säljare

Jag har ju målat sedan jag var 13 år och jobbat kreativt i hela mitt liv , jag har aldrig betraktat mig som en säljare fast det har jag ju uppenbarligen varit eftersom jag alltid levt på min konst.
Och för att överleva och få mat på bordet så måste man ju på nåt sätt sälja för att kunna fortsätta med sitt vägval att välja frihet framför en vanlig anställning med månatlig lön.

Frihet och min egen känsla som trygg och nöjd var det som alla kom fram drev mig i livet.
För mig är det viktigast att få skapa utifrån min nyfikenhet att prova ny teknik, att hitta min egen stil och inte planka nån annan.
Ska jag göra beställningsuppdrag på t.ex. tavlor så måste jag få stor frihet ändå. Så har det alltid varit.
Men, det dom ville få reda på var ett mer specificerat svar som t.ex..var den "rätta känslan" sitter, är det i hjärnan eller hjärtat eller magen eller... Och hur ska man förklara det???
Jag har aldrig funderat över varför jag gör på ett visst sätt, varför jag gestikulerar eller gör en speciell mimik vid ett speciellt tillfälle och om det är återkommande vid liknade situationer eller om det bara är en engångsföreteelse?
När är man klar med en produkt som man skapat? Exakt när gör man och varför gör man avslut just där?
När känner jag att jag är eller inte är nöjd när en kund befunnit sig i vår butik?
Varför är jag nöjd vid en viss situation?
Var mitt behov av rätt känsla intern eller extern?
Alltså var det viktigast vad jag själv känner eller vad någon annan tycker och då i detta sammanhang en kund ? Eller hängde det i hop och vilket av dessa två kom som nr1. Vilket var alltså absolut viktigast för just mig?
Såna frågor var det.
Dom skulle ta reda på ett mönster som dom kunde utgå från själva.

 En kund ska vara nöjd och glad när hon/han lämnar min butik.
Det är inte att en kund ska lämna min butik med en påse i handen som driver mig, det är ett leende, ett par ord om att hit vill jag tillbaka igen som gör att min magkänsla känns rätt och då ger det mig rätt känsla att vilja skapa.
Men, min inre egen känsla var ändå viktigare än vad andra tycker men de hänger ihop för just trygghet och frihet är viktigast och då är det en frihet att veta att jag får styra min dag utan direkt klocka och inte har en exakt utstakad dag och då har jag också den friheten att få forma dagen så som jag själv vill ha den. och då gör jag också ett bra och effektivt arbete.
Tänk hur man kan bryta ner allt i små partiklar eller hur man nu uttrycker sig?

 Det är alltså av oerhört stor betydelse att den jag jobbar med har ungefär samma åsikt som mig om det som just får mig att skapa och sälja bra och inte uppfattar mig som slö och att jag inte gör nåt, för det gör jag även om jag sitter ner med en kaffekopp i handen!
En kanna kaffe som doftar gott och gör att folk sätter sig ner en stund är viktigare än det mesta för min del. 
Så, vad jag än jobbar med så är frihet och en inre känsla av förnöjsamhet det som gör att jag presterar bra.= säljer bra! eller skapar bra.
Så är jag, kom dom fram till! 
Fast egentligen så var det ju ännu mer på djupet än vad jag skriver här, för det vart ju  tillräckligt långt det här inlägget ändå.
Och tillräckligt om mig!

Ja, nu har jag beskrivit hurdan jag är.
Hur du är kan jag få veta över en kopp kaffe:))


Det här med Mental träning är oerhört fascinerande och jag vill lära mig mer om detta!

Önskar alla god natt!
Susanne

Länk att läsa mer om Mental träning