tisdag 17 juli 2012

Silkes bageri & cafe´t i Nora




 Silkes Bageri & Café i Götlinskas Sjöstuga i Nora
Det var där vi fikade när vi var på auktionen.  ( jag har fått förfrågan var vi var och jag hade faktiskt glömt att skriva det.



Bakverk som är bakade för hand, 
efter eget recept, på ekologiska råvaror,utan konstgjorda tillsatser.
Nybakat från grunden, färskt varjedag, med kärlek.
Serverade i ett Café i en unik historisk miljö vid strandkanten, med sjöutsikt, med mysig inomhusmiljö och trevlig trädgårdsmiljö.
Människan gör skillnaden!





Jag rekommenderar er som ska dit och fika att ta avokado smörgåsen. Underbart god!



Dom här besticken ropade jag också in på auktionen. Jag har velat köpa dessa bestick under flera år men tyckte att dom var för dyra där jag sett dom.
Nu fick jag en hel uppsättning med 12 st av varje + jätte fina ost knivar, och allt gav jag 100:- för!
Det köpet var jag väldigt glad för.
Vi hade dessa bestick hemma när jag var liten och jag minns att jag alltid gillade att äta med dom.
Jag kommer inte ihåg när dom byttes ut mot nya bestick helt i rostfritt men jag tror dom gamla hamnade i husvagnen, nu vet jag inte var dom tagit vägen men nu kan jag äta med nostalgikänsla.

Här ligger dom så fint i besticklådan. Alla var i toppskick.
Nu har vi gjort en ny sats med blåbärs glass i vår rosa glassmaskin och nu ökade vi på med ytterligare 1-2 dl blåbär, alltså 3 -4 dl . Samma recept som jag skrev om här om dagen för övrigt.
Men jösses vad god glassen blev!

I morgon åker jag och Pernilla till vår fabrik i Lettland så nu måste jag packa.
Jag ska försöka blogga under resan och även visa bilder från vår fabrik.


Vi har haft problem med att isen tar bryggan nästan vartenda år så nu har maken tagit en kompis som är byggnadsingenjör  till hjälp för att bygga en helt annan konstruktion än de andra bryggorna vi provat.
Så, i år har vi helt enkelt struntat i att ens försöka räta upp och snygga till våra stolpar som från början hade fina knoppar högst upp och hade mässingsfästen med tjocka gamla rep som staket runt bryggan.

 Om jag ska vara helt ärlig så gillar jag den här bryggan bättre, nu kan jag sitta så som jag alltid gör och dingla med benen i vattnet med kaffekoppen bredvid mig och jag vill inte ha varken filt eller solstol att sitta eller ligga på. Jag gillar att sitta och stryka med handen på det vindpinade träet.

Första åren så oljade vi in bryggan men jag gillar den bättre som den är nu, fast när jag ser andra snygga bryggor med vackra vita korslagda staket så inser jag ju att dom är snyggare än vår.

Men, vår brygga är välbesökt av oss, jag själv vill helst inta alla måltider sittandes där nere vid vattnet.
Här fylls sinnena med lugn och ro.

Så här skönt har vi på vår brygga även om den är sned och vind, men jag älskar att sitta på det vindpinade trät.




Natti natti
Susanne