torsdag 12 juli 2012

Blåbärs glass i vår vår rosa glassmaskin

I går bestämde vi oss för att göra glass i vår lilla glassmaskin.
Den är hur enkel som helst att göra glass i. Snabbt går det att få en delikat efterrätt.
Skönt ät också att ha koll på alla ingrediensernas.

Det går lätt att experimentera och göra egna recept.

Maken och jag var ute och sprang en lång runda i skogen och då såg vi hur mycket blåbär det fanns nu.

25 steg från vår tomt så var jag mitt i den underbara skog som jag bara älskar att vara i.
Det var inga mygg nästan alls, solen trängde sig in mellan granarna och kastade så underbart skimmer, jag blev så tagen av stunden så jag blev tvungen att gå och hämta min mobiltelefon för att kunna ta några bilder.
Satte mig ner sen på den mjuka mossan och bara njöt av stillheten.
Glömde nästan bort att det var blåbär som jag skulle plocka.
Det blev bara 2 dl bär, men jag kan plocka mer i kväll.










Att sitta ute alldeles ensam och bara njuta av stillheten ger mig inspiration att skapa.
Jag hade nyss fått ett telefon samtal från Pernilla som hade varit på jobbet idag, jag hade arbetat hemifrån, hon hade haft ett par som varit och köpt två stora original tavlor som jag målat plus kläder och det gladde mig ju väldigt så klart.
Samma par hade köpt två tavlor tidigare i våras och även andra har handlat både original och ljuddämpande tavlor hos oss så nu börjar det bli glest på väggarna.Det ger inspiration till att måla mer så klart!

Jag håller på att färdigställa original som Zilenzio ska ha klara att presentera på möbelmässan i augusti.
 
 














Här är vårt eget recept på                    Blåbärs Glass.

5 dl vispgrädde
1 dl socker + 1/2 dl till blåbären
4 st äggulor
2 dl blåbär ( det kunde ha varit 3-4 dl med fördel)


Vispa grädden fast
Vispa äggulorna + sockret till en smet
mosa blåbär eller kör i mixern , vi mosade, tillsamman med 1/2 dl socker
Vänd ner blåbärs smeten i äggsmeten, sedan rör ner detta i vispgrädden.
Lägg gärna i lite extra med hela blåbär i smeten och häll sedan detta båda skålarna som stått i frysen och är helt igenom frysta.
Kör glassmaskinen på 15 minuter.
Ställ in i frysen ett tag. Det går snabbt att få den perfekt.

Man har även smet kvar till ytterligare en skål, så så fort vi lagt upp glassen i våra små skålar för att äta så diskade vi ur den snabbt och hällde upp resten.
Vi fick alltså tre skålar med glass.
1 skål räcker till två personer.






Så här mycket smet blev det kvar som vi sedan hällde i när vi ätit upp av den första skålen. Så nu har vi en ny omgång i frysen, det blev alltså tre stycken skålar glass av detta receptet.



Glassen blev helt underbart god, det tyckte hela familjen.
Enda problemet var att vi hade velat ha ännu mer, det blir inte så mycket i dessa två skålar, men det räcker egentligen perfekt till fyra personer om man gör i båda skålarna så som vi gjorde. Man kan nog säga att det egentligen är en lagom stor efterrätts portion.

Idag är det riddarspel i Hova som gäller som utflyktsmål.
Återkommer med bilder i morgon.


länk till recept med Nordiva glassmaskin