söndag 22 juni 2014

Sommarens projekt

 
Midsommarafton firade vi i vår sommarstuga med två andra familjer och det har blivit en fin tradition.
Vi har knyte så det är enkelt, alla har förberett sitt hemma och vi är blandade ungdomar och vuxna vilket är jätte roligt så länge dom yngre kan tänkas vilja vara med oss.
Fotot ovan är yngsta dottern med sin fina egentillverkade krans.
 
 
 


Åsa som är både älskar att både baka och laga mat och där allt blir supergott hade i år med sig egenhändigt tillverkad marmelad och saft gjord på syren.

Jag vet att min man alltid säger att detta är en så typisk Susanne kommentar som jag nu kommer att säga, men den här gången lovar jag att det är helt sant!
Jag har aldrig druckit så god saft förut!!!
Syrensaften var till och med ännu godare än flädersaft som annars är min favoritsaft.
Och vilken ljuvlig svagt rosa färg saften hade.
Han tillägger också- det är bra, det är ju självklart positivt att du säger det nästan jämt för då är du ju nöjd med det du äter.

 Nu är det så att jag inte själv är den som gillar att stå i köket i timmar faktiskt- törs man säga så i dagens tider där ALLA verkar tycka att det är det roligaste som finns.

Ja, jag kan säga som det är.
Jag ÄLSKAR att både äta och TITTA på matlagningsprogram, men jag vill inte delta själv, varken i någon tävling eller i köket!!!
Men, städa undan o diska det kan jag gärna göra. Nu tycker nog en del att jag är lite konstig, men så är det i alla fall.
När jag diskar och plockar undan så kan jag helt koppla av och tänka på nåt annat kreativt som jag ska göra.

Att läsa recept tycker jag INTE OM och utan recept KLARAR JAG MIG VERKLIGEN INTE!

Maken och döttrarna är som tur är jätte duktiga på att baka och laga mat.

Ikväll har jag suttit och kollat på datorn efter bilder på ommålade gamla skåp.
Jag har funderat just på detta i dag när jag städat i köket.
Jag har ett gammalt skåp står i vägen enligt dom andra i familjen, jag ropade in det förra sommaren på en auktion som Åsa och jag var på.
Det har nu fått stå till sig, men nu uttryckte maken härom dagen-släng skiten eller kör det till Bra begagnat.
Hu! Jag har ju finfina planer för det skåpet. Vet hmmm nästan var jag ska ha det???

Tror det ska bli vitt på utsidan och kanske ljusrosa eller turkost på insidan, möjligtvis tapetserat på insidan med nån rolig tapet!


Dom här vackra marängerna kom Åsa också med.
Lätt som en plätt sa hon att det var att göra såna.
Jag har gömt undan två maränger och resten av saften, ingen mer än jag vet var dom finns nu:)))


Den här underbara pionen hade Åsa med sig från deras trädgård och den luktar så gott så.
 
 Nu är det dags att sova men innan jag somnar så ska jag nog gå igenom bildbanken med alla olika idéer som jag fick nu ikväll om att måla om gamla möbler.
Ni ska få följa projekten här i sommar.
 

Susanne




1 kommentar:

  1. Spännande med projektet!! ÅH, kan man verkligen göra saft av Syren? Jag som älskar syren blommor väldigt mycket..! Blir jättenyfiken på syrensaften , wow!

    SvaraRadera