tisdag 10 juni 2014

fågelbo i papperskorg!

 
 
För ett tag sedan så var jag utanför en kontorsbyggnad och hörde då ett pipande ljud som lät som en fågel.
Men, jag såg ingen fågel utan mina blickar drogs mor en papperskorg, den på fotot ovan.
Jag kikade in och där inne satt en vettskrämd liten fågel som byggd sitt bo på den urkorkade platsen där folk slänger fimpar och annat skräp!!!
Hon hade nog flugit fram och tillbaka och det hade nog gått fint många vändor men just när jag passerade så hade hon fastnat!!
Stjärtfjädrarna i hela sin fulla skrud bredde ut sig över hålet och det lilla huvudet, men, vingarna var under hålet så hon klarade inte av att flyga ut.
Stackars liten pippi!
Jag såg genom gallret att det låg små pytteägg därnere på botten av papperskorgen.
 
Jag sprang in efter hjälp.
En man drog upp hela gallret och lilla fågelmamman kunde flyga iväg och ena gallret, det hon fastnat i togs bort och en skylt kom upp som ni kan se här.
Tur att jag kom förbi just den stunden som jag gjorde.
Nu ska jag åka förbi idag och spana ner om äggen är borta.
Idag ska vi ha visning på ett på + 55 boende.
 
Önskar er alla en fin dag.
Susanne
 
 




 
 

1 kommentar:

  1. Åh nej, i papperskorg?! Du är verkligen godhjärtad & bryr dig om fåglar & djur. Jättebra att lappen sattes upp, så att många undviker papperskorgen. Uppdatera gärna oss om du sett några fåglar eller äggen.
    Fiskmåsar lägger sina ungar oftast på taket, för att skydda från katter & korpar. Förra året hade vi två måsungar, jag gav mat (bröd & tonfisk) & vatten varje morgon & kväll, & då började vissa grannar tillochmed ge lite bröd. Härligt att se..! :)
    Måsungarna klarade sig bra, & flög i väg - tog många kort på dem - <3
    .

    SvaraRadera