söndag 10 februari 2013

Glädje!

Fotot på Helén när hon står och målar här känns harmoni tycker jag. Här är det modern konst som gäller och målningen är jätte vacker med de starka färgerna som kom på plats under gårdagen. Den här tavlan är en personlig målbild som är hemlig för alla utom mig och konstnärinnan själv!

 Jag vill visa er några bilder från Lördagens målargrupp.
Fast egentligen så kommer ju deltagarna lite som dom tycker så ingen grupp är fast i sammansättningen så att säga och det tycker alla är bra. Men det är mycket skratt och prat och det roliga är att man får lära känna många nya människor på detta viset.
Det har flutit på hur bra som helst med att alla får byta och komma den dagen som passar just för veckan och det konstiga är att det ändå alltid jämnar ut sig så ingen gång har det blivit för många vid något tillfälle.

Som jag skrivit tidigare så är kurserna bland det roligaste på hela veckan tycker jag.
Så många fina tavlor som målats under dessa veckor och alla som kommer in och tittar på konstverken tror att verken är målade av erfarna personer, inte nybörjare som de flesta är.


 Den här tavlan hann nästan bli klar under gårdagen men när jag fotade så hade Elisabeth bara kommit igång, men tavlan blev hur fin som helst och så retro! En stil som jag gillar som ni vet.


 Härligt naivistisk målning! Kolla på himlen, Maria har inte ens använt någon blå färg alls och ändå så är himlen verkligen himmel!
Skaparglädjen går inte att ta miste på!


 Här ser man inte hur fina citronerna är egentligen men bilden som helhet tycker jag är fin, men Lotta har verkligen fått fram jätte fina citroner och jag ska visa tavlan igen när skålen är ditmålad som citronerna ligger i .Än så länge är bara foten på skålen målad. Först målar men citronerna och sist den tunna glasskålen för att få fram transparent glas. Det är i varje fall en metod som passar på just den här tavlan.


 Här är det naivistisk teknik som gäller, vilket är en av mina egna favoritsätt att måla i.
Man blir verkligen glad när man tittar på den här tavlan säger alla.Och, det finns ett särskilt syfte med målningen som är min och kursdeltagarens hemlighet.


 Här är det en helt ny deltagare för dagen. Det fungerar hur bra som helst att hoppa in när man vill. Man går ändå sina gånger för kurserna kommer att fortsätta att rulla på under våren. Vi kör så kallat klippkort system.





Här målas det en tavla i olja och med gamla fotografier som bas så blir tavlan väldigt personlig.
Det är roligt att göra collagetavlor, då får man användning av gamla foton som man inte annars tittar på men som ändå är betydelsefulla.

Att måla stenar verklighetstroget är ett riktigt slitgöra och här ligger det många timmars arbete för att få fram en sån här fina stenar. Här är använder sig Annika av olika sorts färger och teknik för att få fram knottrigheten i stenarna. Jag ska visa alla tavlorna när de är färdiga sen.

Pernilla brukar baka matbröd själv på Lördagsmorgonen och det är helt underbart att få njuta av det hela gänget tillsammans runt bordet.

Kunder som kommer på Lördagarna får också äta gott bröd och kaffe så klart.

Är du sugen på att börja du med, slå en signal eller kom och kika in i ateljén under tiden det målas.

Lördagen den  2 Mars har vi vernissage hos oss på allt som målats under dessa veckor.

Nu är det en stund TV tittande innan det är läggdags.
Jag önskar er alla en fortsatt trevlig kväll.

Susanne

2 kommentarer:

  1. Fina konstverk med så många olika stilar. Underbart!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är det som är så roligt att alla målar så olika men allt blir så fint!

    SvaraRadera