lördag 24 mars 2012

Inspire by Britten

Vi vill göra reklam för den här kreativa och duktiga kvinnan.



Kreativ, stilfull vår och sommar 2012 hos Inspire by Britten
- Amelia Adamo och Cay Bond har redan köpt Brittens träskor

Möbeltapetseraren och designern Britten Sjöberg-Strömberg i lilla Sköllersta har fått mycket uppmärksamhet för sin kreativitet på sistone. Med all rätt.  Skaparglädjen finner inga gränser och den nya vår- och sommarkollektionen fokuserar på personlig stil, passform, kvalitet och detaljer. 

Senaste tillskottet är bla jeansträsko som för tankarna till glittriga hav,  grillfester och vespaåkning .Eller den kaxiga svarta träskon med rosett av spets och satäng.En träsko som får dig att känna dig oemotståndlig.

Britten, vad är det unika med din design?

När du väljer produkter från Inspire by Britten för du den svenska hantverkstraditionen vidare.Vår specialitet är att handprägla olika spännande mönster på läder. Vi tillverkar små kollektioner, du blir på så vis unik. Mitt mål är att designa exklusiva produkter med en lyxig touch, det där som gör att du ler när du använder dem!

Vad säger kändiskunderna?
CAY BOND (Modejournalist och trendanalytiker)
-Mycket fina skor, sköna i lästen. Jag tror att det kan bli en hit.
JONAS HALLBERG (Stylist Hollywood)
-Jättefina skor, speciellt de med nitar.
AMELIA ADAMO (Chefredaktör M-magasin)
- Glöm stilettklackarna, välj svenska handpräglade träskor från Inspire by Britten.

Berätta om din bakgrund och utveckling. 

Att jag skulle utbilda mig till möbeltapetserare det förstod jag våren 1987. Jag var på en hantverksmässa och där såg jag en man stå och stoppa om en fåtölj. Då bestämde jag mig – det yrket ska jag utbilda mig till. Och så blev det.
1990 stod jag på Handelskammaren i Göteborg och mottog mitt gesällbrev. Arbetsprovet var att bygga upp en Chesterfieldfåtölj i skinn från en trästomme.
Några år senare när jag arbetade i min tapetserarfirma fick jag ett uppdrag att designa en nackkudde till skinnfåtöljen som jag klätt om – då föddes min idé att prägla på skinn.
Sommaren 2010 var jag i New York och besökte Scandinavian shop. Jag hade bestämt möte med affärsinnehavaren Laura Winterhalter för att visa mina produkter. Det blev ett intressant och givande möte. Eftersom jag arbetar med skinn och läder frågade hon om jag kunde prägla på träskor. Jag tog med mig idén hem och har nu designat flera modeller med olika präglingar. Nu designar jag egna mönster som jag präglar på träskor, skinnkuddar, hundscarves, halsband och en golfhandväska. Träskorna tillverkas i samarbete med ett lokalt företag och vi har levererat till Scandinavian shop USA, vilket känns fantastiskt kul.
Vad är det största som hänt under senaste året?
Jag ställde ut på avdelning Formexmässans del NEXT STEP som man får ansöka till. Inspire by Britten var ett av de fyra företagen som blev uttagna. Träskomodellen Britten med präglade “tattoorosor” fick extra uppmärksamhet då den valdes ut för att ställas ut på Formex Entré-utställningen. Stylisten och designern Synnöve Mork hade fått i uppdrag av Formex att skapa utställningen.
Avslutningsvis:
Jag ser ljust på framtiden och min kreativitet.

 

 

Hos Inspire by Britten finns handpräglat skinnhantverk för hem och företag i form av träskor, kuddar, väskor och scarves, kontakt:
Britten Sjöberg-Strömberg
Kvarnvägen 7, 697 74 Sköllersta
 britten@inspirebybritten.se
Mobil: 070-370 73 93
Vill du veta mer om mig och se bilder från  mitt hem och verksta.
Kommer ett repotage ut i morgon  lördag Aftonbladet bilaga Härligt Hemma.
Mvh Britten Sjöberg Strömberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar