tisdag 17 januari 2012

En vit lögn!



  



Jag har ett gym- kort på Asholmens Wellness club . Det kostar pengar varje månad. Jag tränar MYCKET sporadiskt!
Periodvis är jag flitig, då är det zumba och stavgång mest. Det gillar jag! Cirkelträning tycker jag också om.
Mina perioder då jag INTE tränar är mer frekventa än då jag tränar.
Nu hade vi resonerat här hemma jag och den yngsta under jul om att det är lika bra att jag säger upp abonnemanget om jag ändå inte utnyttjar det. Det är ju rätt logiskt kan man tycka. Men, som alla vet så rullar oftats bara abonnemangen på av sig själv liksom. Och, det känns bra att säga att man HAR ett gymkort!

Så dagen innan jul pep jag iväg och gjorde ett cirkelpass. Kändes bra! Nu har jag kommit igång igen tjoade jag till Evy i kassan som inte sett mig på länge.

Annandag jul tog jag och den älsta en träningsomgång med cirkelpasset, sen la vi ju den mesta tiden på deras ljuvliga spaavdelning. Vi tände ljusen där på borden. Satt länge i ångbastun. Bubblade i poolen med undervattens belysning och det gillar jag, alltså alla vackra färger som det blir i mörkret.
44 grader varmt hade vattnet hunnit att bli innan vi satte oss i poolen.
Ena tränaren sa åt mig att gå dit själv och trycka på några knappar. Lätt som en plätt! Det fixar du Susanne.
JA, det gjorde jag , men, varmt blev det!

Satt och njöt av kaffe när dottern solade.
Sen satt vi i 1 1/2 timme i massagestolarna. Åh! detta var livet tyckte vi. Den bästa dagen på länge.

Sen blev det en lite paus i träningen igen. Stavgång och jag halkade och knixade till ryggen så jag blev alldeles sne, men det fixade den som vi går till alla i familjen om vi har ont någonstans, vår älskade och superduktiga Roffe.

Så, nu hade jag inte ont längre någonstans. Inget att skylla på.
Ringde i går till gymet och frågade om pass. Du kan gå på spinningpasset klockan 19.00, det klarar du nog sa Evy. Har aldrig gått på spinning tidigare med tänkte att det kan väl inte vara så märkvärdigt att bara sitta på en cykel.

Är lite SEN som vanligt och alla andra hade satt sig till rätta på sina sadlar.
Tränaren var snäll, sa att jag var välkommen, spände fast mig i cykeln, frågade om jag tränade, mja, zumba och så svarade jag hutigt!

Herregud säger kag bara!
När gänget därinne drog igång så trodde jag att jag skulle svimma. Konstaterade att jag skulle slå i huvudet eller nån annan viktig del med största säkerhet då det stod cyklar tätt in på min. Inget space till att svimma skönt!!!
Jag försökte verkligen hänga på i början men insåg att det inte var någon idé att göra sig till. Dom andra stod upp nästan hela passet, jag orkade inte ens stå upp i en minut???
Jag skämdes verkligen för hur otränad jag var. Men, jag log hela tiden och gav dom andra beröm för hur enormt duktiga dom var. Hur imponerad jag var.

När tränaren gick runt och peppade var och en och han kom till mig så väste jag fram att jag var SKADAD i knäet! Jag kan inte stå upp och trampa tyvärr, det dröjer nog många veckor än innan jag är helt återställd.
Jag drog till med en vit lögn!

Han tyckte jag var duktig ändå som höll tempot men han visste ju inte att när han sa öka motståndet så vred jag lite för syns skull.
Jag var totalt slut ändå.
Jag tittade på klockan och utropade, ja snart är det äntligen slut på passet, men då skrattade alla och sa att det hade inte ens gått halva tiden än. 60 min kör vi. Jag funderade då på att säga att jag plötsligt kom på att jag hade en tid att passa men jag tror tränaren läste mina tankar och sa åt mig " KOM IGEN NU" du ska se att om ett par månader är du ifatt oss!!!

Jag har lovat att dyka upp där igen nästa Måndag och i morgon är det ett spinningpass för nybörjare och det kanske passar mig bra.
När jag efteråt talade om för alla därinne att jag hade ont i knäet så att ALLA skulle fatta att jag inte var lat utan bara skadad så fick jag också veta att dom tränat 3 dagar i veckan i ett par år!!
Inte konstigt att jag inte hängde med då, men, det känns skönt att jag liksom kan sitta ner under flera månader nu utan att känna mig dum! Jag är ju SKADAD.

Är det nån kanske som hänger på ett spinningpass på Onsdag?
Nån som är i samma "form" som mig!

Jag önskar er ALLA en trevlig Tisdag.

Susanne