söndag 14 augusti 2011

Min favorit keramik.



Här är min favorit keramik, översta bilden är en te kopp som är så god att dricka ur.
Skålarna är perfekta att använda till alla slags såser och röror, till tacos,lingonsylt, flingsalt i den minsta modellen och den lite större skålen är perfekt att äta fil i på sommaren då båtformen känns extra rätt!

Kaffe koppen är också alldeles lagom i storleken och allt är handgjort, jag står för designen på koppen och hon som är keramikern bakom detta är Mika keramik, född i Örebro men verksam sedan många år tillbaka i Skåne.
Förhoppningsvis kommer vi sälja detta genom MarthaMildred lite längre fram i höst. Det är i varje fall många som har framfört detta önskemål.

Här är bilder på dom enormt goda choklad muffins som min yngsta med kompis bakade härom natten.
Dom la ner stor möda på att dekorera, dom hade inhandlat pärlströssel, vit och mörk choklad som både stoppades i muffinsarna i mitten innan dom gräddades och sen rev dom och använde som strössel.



Smeten ( toppingen) som var på var helt underbart god. Jag har nog aldrig ätit smarrigare muffins!
Receptet kan jag verkligen rekommendera. Sen var garneringen tjejernas eget påhitt.



En god natt önskar jag er ALLA
Susanne


Här kommer muffins receptet:


  • 100 g rumsvarmt smör
  • 2 ½ dl strösocker
  • 2 ägg
  • 1 dl mjölk
  • 2 msk raps- eller matolja
  • 4 dl vetemjöl special
  • 1 dl kakao
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 400 g mörk / ljus blockchoklad   

Tillagning

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Rör ihop det mjuka smöret, strösocker, ägg, mjölk och olja.
  3. Blanda ihop de torra ingredienserna och
    rör ner i smeten, lite åt gången.
  4. Hacka 200g choklad i ca 1/2 cm x 1/2 cm stora bitar och vispa ner i smeten.
  5. Klicka ut smeten i pappersformar som helst är dubbla eller har ställts i en muffinsplåt .
  6. Ta en ruta choklad och lägg ner i mitten av muffinsen.
  7. Ta resten av chokladen och riv, strö över den rivna chokladen över muffinsarna.
  8. Strö på resten av chokladen.
  9. Grädda i 20-25 minuter.

Frosting:
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varmt kaffe

Rör ihop smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost. Rör sist ner kaffet.
Jag använde elvispen när jag skulle blanda ihop allt.
Bred eller spritsa ut frostingen på muffinsen. Garnera med strössel eller nåt annat fint!

Det här receptet är alltså inte orginal receptet utan omgjort av min dotter och mer choklad i än originalet.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar