tisdag 1 juli 2014

Fröken Knopp





Fröken Knopp

Vilket sött namn på en blomsteraffär tycker jag!
Butikens skyltfönster lockade in kunder och då även oss med dessa ljuvliga tårtor som jag trodde var gjorde av riktiga blommor men så var inte fallet, utan det var sidenblommor som tårtorna var tillverkade av och själva tårtbotten bestod av oasis.
Jag blev sugen på att göra en sådan här själv, ska testa nu i sommar med blommor som jag redan har.
Påhittig och annorlunda skyltning i en blomsterbutik.
Jag är alltså fortfarande kvar i Norrtälje ska jag kanske tillägga:)
 


Hela butiken var sååååå underbart vacker!
Man ville inte gå därifrån.
Det var så prydligt, ordning överallt i alla små vrår, annorlunda skyltat i små grupper, inte så fullbelamrat som många blombutiker har utan man såg allting.

 Butiken har fått fina utmärkelser såg vi, det satt massor med diplom och andra fina omdömen om affären.
Ett tackbrev från Prinsessan Viktorias bröllop satt på väggen.
Mitt i butiken står ett stort gammalt badkar och det gör en hel del för atmosfären, sedan de gamla slitna och fina fönstren som dom satt i hop och som nästan bilar ett rum.

Nu ska jag själv skapa.
Jag har fått en beställning på en oljemålning som ska gå i naivistisk anda där jag dels ska få med Örebromotiv som Slottet och kanske en bit av Svampen men också få med flera personer. Det är en tavla till ett brudpar och det är från brudens föräldrar och det ska vara ett minne av hennes familj+ katt:)
Sådana tavlor som jag älskar att måla.
Jag började på en ny stor tavla i går också.






Så här står det att läsa om butikens ägare:

Marianne Walldén

Som formgivare, blomsterkonstnär och florist med gesäll-och mästarbrev har jag i över 20 år skapat blomstrande miljöer för hem, familjehögtider och företag. Min stora passion är att förverkliga kundens önskemål och visioner. Det är blommor som är mina penslar och min paletts färgklickar. Inget uppdrag är för litet eller för stort för mig.
Jag har under flera år tävlat framgångsrikt inom blomsterbinderi. Nu är jag inte bara en inspiratör för våra kunder, utan också för mina kollegor i landet, då jag börjar jobbba som inspiratör på Interflora.
Design och mode handlar inte bara om nutida intuition, utan minst lika mycket om att kunna sin historia, som att ha känsla för traditioner och vår kultur. Blommorna ska vara rätt i tiden, kännas moderna och förmedla en känsla. Jag har alltid mottagaren i tanke när jag skapar .
 

Det var egentligen just klädstrecket i taket med vackra underkläder som gjorde att jag hajade till.
Tänk vad en vacker skylt gör mycket, men det är inte så enkelt faktiskt tycker jag att göra en snygg skylt.
Jag är själv inte speciellt duktig på det, rör till det nåt alldeles kolossalt faktiskt!
 





 
 

2 kommentarer:

  1. Wow! vilka bilder, och att hänga upp underkläder var verkligen kreativt & annorlunda!! Väldigt modigt, kul att se annorlunda & trevliga butiker som denna du var på :)
    Tårtan var sött & fint gjord, unik.

    Idag är jag så glad, för jag köpte den underbara dubbelstickade snow white tröjan med två trådar. Den passar sååå bra på mig, det sade jag till Pernilla. Roligt för mitt självförtroende, för jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle få plats i den, men när jag tog den på mig så sprack jag av glädje!!!!
    Underbar kofta, den är precis min smak & så vacker är den. Har drömt och letat efter en sån många år :)

    Såg att hemsidan blev uppdaterad, gosh vad många snygga nya koftor plagg det inkommit!!
    Jag kommer någon torsdag när ni har öppet, i höst eller tidigare.

    Hälsning, Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev jätte glad att den passar dig, att du var nöjd med ditt inköp från oss Anna:)
      Ser fram emot att få träffa dig på fika här hemma hos mig och vår butik.
      Vi vill att våra kunder ska trivas och alla bjuds på fika bara man har tid att stanna på det såklart:)
      Tack så jätte mycket att du tar dig tid att skriva trevliga kommentarer på mina inlägg:)) Blir alltid så glad när jag ser en liten mening från någon:)
      Vi hörs snart igen Anna.
      MVH Susanne

      Radera