onsdag 18 april 2012

Fågelsamling?



Ena dotter och jag satt och fikade i vardagsrummet i vår sköna fotöljhörna " a la Halvarsson", som vi kallar den i går.
Dottern påpekade att jag faktiskt " bara" har fåglar överallt som prydnads föremål!?
" Har jag?, svarade jag"
Ja, du kan ju börja räkna sa hon då.

Ja, jag tog fram kameran och började fota " en del" av dom , det finns fler än bilderna här!

Varför har det blivit så att jag valt just fåglar?
Jag har inte ens tänkt på det själv.
Varför fastnar man för en del speciella saker?
Vad tydet det på att jag valt just fåglar utan att ens ha tänkt på det? Jag är egentligen ingen samlare alls.
I varje fall inte medvetet.

Jag kan ju inte direkt några fågelnamn förrutom de man typ måste känna till för att kallas " allmänbildad" !
Domherre.
Jag har inte sett Domherrar på många år men i går satt det en herre och fru i busken alldeles vid fönstret där vi satt och fikade.
Den röda hanen är så enormt vacker. Jag sprang för att hämta kameran och försökte zooma in närbild men insåg att jag skulle skrämma iväg dom om jag gick närmare så jag bedömde att det var nog roligast att bara " fånga ögonblicket i minnet".



En dyrgrip in köpt av en skulptör på Galleri Z.






Har fått den här av maken i julklapp för många år sedan.Han visste att jag bara älskade den vid första anblicken. Sen fick jag leta mig genom hela huset i snitslad bana innan jag fann paketet i garaget. Det var gåtor jag skulle lösa på vägen och jag hann att tröttna innan jag kom i mål!
  Keramikpjäsen är  inköpt på Galleri Z, den är enormt vackert gjord helt för hand.
Vilket arbete!




Inhandlad på en resa som maken och jag gjorde till Italien för många år sedan. Då var vi till Glasparadiset Murano.
Detta är en fågel som bara finns i detta exemplar.


Ärvd av min mamma. Jag gillade den här Ulla Viotti fågeln redan som barn.



Dessa två keramik burkar använder vi till kaffe och the. Underbara burkar som jag blir lika glad av varje gång jag tar och lyfter på locket!



En tovad pippi som jag också bara älskar!
Han kan jag inte ställa undan så han är framme alla årstider.



Till och med på väggen sitter det en pippi, sa dottern!


Skön lirare i trä, fast han var inte vit från början utan gul. Jag har målat lite på den!
Satt dit riktiga fjädrar också.


Nu måste jag skynda mig. Har öppet från 14.00 och efter stängning så kommer det en grupp på 30 kvinnor.

Ha en skön Onsdag.
Susanne